Zajęcia, rok akademicki 2012/2013, semestr 2
Projektowanie obiektowe oprogramowania
Wykład skierowany jest do przyszłych architektów i projektantów systemów
informatycznych oraz do wszystkich programistów zainteresowanych
udoskonaleniem swojego warsztatu. Celem wykładu jest zapoznanie
studentów z kanonem współczesnych narzędzi w zakresie projektowania
obiektowego oprogramowania.
Materiał wykładu obejmuje:
- język UML w zakresie wymaganym przez projekty analityczne
i techniczne
- przegląd katalogu refaktoryzacji
- przegląd katalogu wzorców projektowych (GoF) (m.in. Observer,
Builder, Bridge, State, Strategy, Facade, Adapter, Mediator, itd.)
- przegląd katalogu wzorców aplikacyjnych
(m.in. Event Aggregator, Model-View-Controller, Model-View-Presenter, Object-Relational Mapping, Dependency Injection, Mock Object)
- przegląd katalogu wzorców architektonicznych
(m.in. Single Sign-on, Enterprise Service Bus, Command-Query Responsibility Separation)
Celem pracowni jest praktyczny kontakt z materiałem z wykładu.
Wymagania
Wymagany ukończony kurs języka Java lub C# - wszystkie przykłady będą bazowały na języku C#,
a większość zadań studenci będą rozwiązywali w językach C# lub Java.
Organizacja pracy
Podczas wykładu omawiane są kolejne zagadnienia według programu. Podczas ćwiczeń studenci zgłaszają gotowość do
zaprezentowania rozwiązań wybranych przez siebie zadań, wypełniając wcześniej standardowe paski deklaracji.
Prowadzący sprawdza indywidualnie (lub grupowo dla niektórych zadań, według uznania prowadzącego) rozwiązania wybranych zadań. Obecność na ćwiczeniach jest w związku z tym nieobowiązkowa.
Podstawą zaliczenia jest liczba zgromadzonych punktów.
5.0 | >= 75% (60+p) |
4.0 | >= 50% (40-60p) |
3.0 | >= 25% (20-40p) |
2.0 | < 25% (-20p) |
Egzamin
Egzamin odbędzie się dnia 18.06.2013 (wtorek) w godz. 16.15-17.45, czyli w normalnej porze wykładu, w sali 119.
Wykłady
- 2013.02.26
- Wykład organizacyjny
- Omówienie programu wykładu
- Omówienie literatury
- Wprowadzenie do języka UML
- Diagramy klas
- Diagramy obiektów
Notatki do wykładu 1
Zestaw 1 (do 19/20-03-2013)
- 2013.03.05
- Wprowadzenie do języka UML, cd..
- Diagramy stanów
- Diagramy aktywności
- Diagramy sekwencji
- Analiza obiektowa - Unified Process
- Zbieranie wymagań: FURPS+, S.M.A.R.T.
- Przypadki użycia - notacja skrócona, pełna
- Model pojęciowy, techniki tworzenia ("lista kategorii", "metoda fraz rzeczownikowych")
- Diagramy wdrożenia
Notatki do wykładu 2
Zestaw 2 (do 26/27-03-2013)
- 2013.03.12
Notatki do wykładu 3
Zestaw 3 (do 2013-04-09)
- 2013.03.19
- Wzorce podstawowe
- Wzorce kreacyjne
Notatki do wykładu 4
Zestaw 4 (do 2013-04-16)
- 2013.03.26
Notatki do wykładu 5
Zestaw 5 (do 2013-04-23)
- 2013.04.09
Notatki do wykładu 6
Zestaw 6 (do 2013-05-07, uwaga na przesunięcie terminu!)
- 2013.04.16
Notatki do wykładu 7
Zestaw 7 (do 2013-05-14)
- 2013.04.23
Notatki do wykładu 8
Zestaw 8 (do 2013-05-21)
- 2013.04.30, Wzorce architektury aplikacji (1)
- Automated code generation
- Object-relational mapping
Notatki do wykładu 9
- 2013.05.07, Wzorce architektury aplikacji (2)
- Dependency Injection/Inversion of Control
Notatki do wykładu 10
Zestaw 9 (do 2013-05-28)
- 2013.05.14
Notatki do wykładu 11
Zestaw A (do 2013-06-04)
- 2013.05.21
Notatki do wykładu 12
Zestaw B (do 2013-06-11)
Punktacja 2013-05-21
- 2013.05.28
- Behavior-Driven Design, testowanie za pomocą ram typów zastępczych
- Design by Contract
- UI Automation
Notatki do wykładu 13
Zestaw C (ostatni) (do końca semestru)
- 2013.06.04
- Interoperability
- XMLDSign
- Enterprise Single Sign-on - przegląd pojęć
- WS-Federation - przykład implementacji
Notatki do wykładu 14
- 2013.06.11
- Enterprise Service Bus - przegląd pojęć
- Przykład najprostszej implementacji w oparciu o podsystem kolejkowy RabbitMQ
Notatki do wykładu 15
Literatura podstawowa
- Wrycza, Marcinkowski, Wyrzykowski - Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych
- Fowler - Refactoring: Improving the Design of Existing Code
- Gamma, Helm, Johnson, Vlissides: Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software
- B.Martin, M.Martin. Programowanie zwinne: zasady, wzorce i praktyki zwinnego wytwarzania oprogramowania w C#.
- Larman - UML i wzorce projektowe. Analiza i projektowanie obiektowe oraz iteracyjny model wytwarzania aplikacji
- Fowler - Patterns of Enterprise Application Architecture
- Microsoft Patterns & Practices - Application Architecture Guide