Zajęcia, rok akademicki 2015/2016, semestr 2
Projektowanie obiektowe oprogramowania
	
  Wykład skierowany jest do przyszłych architektów i projektantów systemów
  informatycznych oraz do wszystkich programistów zainteresowanych
  udoskonaleniem swojego warsztatu. Celem wykładu jest zapoznanie
  studentów z kanonem współczesnych narzędzi w zakresie projektowania
  obiektowego oprogramowania.
 Materiał wykładu obejmuje:
 
 
  - język UML w zakresie wymaganym przez projekty analityczne
  i techniczne
  
 - przegląd katalogu refaktoryzacji
  
 - przegląd katalogu wzorców projektowych (GoF) (m.in. Observer,
  Builder, Bridge, State, Strategy, Facade, Adapter, Mediator, itd.)
  
 - przegląd katalogu wzorców aplikacyjnych 
  (m.in. Event Aggregator, Model-View-Controller, Model-View-Presenter, Object-Relational Mapping, Dependency Injection, Mock Object)
  
 - przegląd katalogu wzorców architektonicznych
  (m.in. Single Sign-on, SOA, Enterprise Service Bus, Command-Query Responsibility Separation)
 
 
  Celem pracowni jest praktyczny kontakt z materiałem z wykładu.
  
 Wymagania
 
 Wymagany ukończony kurs języka Java lub C# - wszystkie przykłady będą bazowały na języku C#, 
 a większość zadań studenci będą rozwiązywali w językach C#, Java lub Scala (do wyboru).
 
 Organizacja pracy
 
 Podczas wykładu omawiane są kolejne zagadnienia według programu. Podczas ćwiczeń studenci zgłaszają gotowość do 
 zaprezentowania rozwiązań wybranych przez siebie zadań, wypełniając wcześniej standardowe paski deklaracji.
 
 Prowadzący sprawdza indywidualnie (lub grupowo dla niektórych zadań, według uznania prowadzącego) rozwiązania wybranych zadań. Obecność na ćwiczeniach jest w związku z tym nieobowiązkowa.
 Podstawą zaliczenia jest liczba zgromadzonych punktów. 
 
 
   
      | 5.0 |  >= 75% (60+p) | 
   
      
      | 4.0 |  >= 50% (40-60p) | 
   
      
      | 3.0 |  >= 25% (20-40p) | 
   
      
      | 2.0 |  < 25% (-20p) | 
   
 
 Egzamin
 
 Egzamin odbędzie się dnia 23.06.2016 (czwartek) w godz. 10:00-12:00 
 Egzamin ma formę pisemną.
 
 Wykłady
 
 
 
- 2016.02.23, wykład odwołany z powodu nieobecności wykładowcy
 - 2016.03.01, Wprowadzenie do projektowania obiektowego
	
	- Omówienie programu wykładu
	
 - Analiza obiektowa - Unified Process
	
		- Zbieranie wymagań: FURPS+, S.M.A.R.T.
		
 - Przypadki użycia - notacja skrócona, pełna
		
 - Model pojęciowy, techniki tworzenia ("lista kategorii", "metoda fraz rzeczownikowych")
	
 
	 
Notatki do wykładu 1
	
Zestaw 1 (do 2016-03-15)
 - 2016.03.08, Język UML
	
		- Diagramy klas
			
				- Diagramy modeli pojęciowych
				
 - Diagramy obiektów (klas)
				
 - Diagramy implementacyjne (struktur relacyjnych)
				
 - Diagramy obiektów
			
 
		 - Diagramy sekwencji
		
 - Diagramy czynności
		
 - Diagramy stanów
	
 
Notatki do wykładu 2
	
Zestaw 2 (do 2016-03-22)
 - 2016.03.15, SOLID GRASP
	
Notatki do wykładu 3
	
Zestaw 3 (do 2016-04-05)
	
	- Wzorce podstawowe
		
		- Interface vs abstract class
		
 - Delegation vs inheritance
		
 
	 - Wzorce kreacyjne
	    
		- Singleton
		
 - Monostate
		
 - Factory
		
 - Template method
		
 - Abstract factory
		
 - Object pool
		
 
	 
Notatki do wykładu 4
 - 2016.03.22
	
	- Wzorce strukturalne
	    
		- Builder
		
 - Facade
		
 - Decorator
		
 - Proxy
		
 - Adapter
		
 - Flyweight
		
 - Bridge
		
 - Read-only interface
		
 
	 
Notatki do wykładu 5
	
Zestaw 4 (do 2016-04-12)
 - 2016.04.05
	
	- Wzorce czynnościowe (1)
		
		- Composite
		
 - Interpreter
		
 - Visitor
		
 - Null object
		
 - Iterator
		
 
	 
Notatki do wykładu 6
Zestaw 5 (do 2016-04-19)
Zestaw 6 (do 2016-04-26)
 - 2016.04.12
	
	- Wzorce czynnościowe (2)
		
		- Observer
		
 - Mediator
		
 - Event Aggregator 
		
 - Memento 
		
 
	 
Notatki do wykładu 7
	
Zestaw 7 (termin przedłużony do 2016-05-17)
 - 2016.04.19
	
	- Wzorce czynnościowe (3)
		
		- Chain of Responsibility
		
 - Command
		
 - State
		
 - Strategy
		
 - Template method
		
 
	 
Notatki do wykładu 8
	
Zestaw 8 (termin przedłużony do 2016-05-17) 
 - 2016.04.26, Wzorce architektury aplikacji (1)
	
	- Automated code generation
	
 - Object-relational mapping
		
		- Database first vs model first vs code first
		
 - Metadata mapping
		
 - Navigation properties
		
 - Lazy loading
		
 - One-to-one
		
 - Many-to-many
		
 - Hierarchy mapping (TPC/TPH/TPT)
		
 - 1st level cache vs 2nd level cache
		
 - Query language
		
 - Global filter
		
 - Soft delete
		
 
	 
Notatki do wykładu 9
 - 2016.05.10, Wzorce architektury aplikacji (2)
	
	- Dependency Injection/Inversion of Control
	
 
Notatki do wykładu 10
	
Zestaw 9 (do 2016-05-24)
 - 2016.05.17, Wzorce architektury aplikacji (3)
	
	- Repository - Concrete Repository vs Generic Repository
	
 - Unit of Work
	
 
Notatki do wykładu 11
	
Zestaw A (do 2016-05-31)
Przykład z wykładu 
	
Ranking punktowy na 2016-05-17
 - 2016.05.24, Wzorce architektury aplikacji (4)
	
	- Model-View-Controller
	
 - Model-View-Presenter 
	
 
Notatki do wykładu 12
	
Zestaw B (do 2016-06-07)
 - 2016.05.31
	
	- Behavior-Driven Design, testowanie za pomocą ram typów zastępczych
	
 - Design by Contract: Code Contracts
	
 - Automatyczne generowanie przypadków testowych: Pex, Pex for fun
	
 
Notatki do wykładu 13
	
Zestaw C (ostatni) (do 2016-06-14)
 - 2016.06.07
	
	- Interoperability
	
 - PKI, X.509, PKCS#12
	
 - XmlDSign, XaDES
	
 
Notatki do wykładu 14
	
 - 2016.06.14
	
	- Service Oriented Architecture - przegląd pojęć
	
 - Message-oriented Middleware
	
 - Command-Query Responsibility Segregation (CQRS)
	
 - Przykłady: MSMQ, RabbitMQ, MassTransit
	
 
Notatki do wykładu 15
    
 
    
 Literatura podstawowa
 
 - Wrycza, Marcinkowski, Wyrzykowski - Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych
 
 - Fowler - Refactoring: Improving the Design of Existing Code
 
 - Gamma, Helm, Johnson, Vlissides: Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software
 
 - B.Martin, M.Martin. Programowanie zwinne: zasady, wzorce i praktyki zwinnego wytwarzania oprogramowania w C#.
 
 - Larman - UML i wzorce projektowe. Analiza i projektowanie obiektowe oraz iteracyjny model wytwarzania aplikacji
 
 - Fowler - Patterns of Enterprise Application Architecture
 
 - Microsoft Patterns & Practices - Application Architecture Guide