Granty
-
Algorytmy online dla problemów konfiguracyjnych
Kierownik: dr hab. Marcin Bieńkowski
Okres realizacji: 2023-2026
Projekt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki
-
Efektywne wykorzystanie randomizacji: od szeregowania do AdWords
Kierownik: dr Łukasz Jeż
Okres realizacji: 2021-2025
Projekt badawczy finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
-
Algorytmy dla projektowania połączeń w warunkach niepewności
Kierownik: dr hab. Jarosław Byrka
Okres realizacji: 2021-2025
Projekt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki
-
Optymalizacja kombinatoryczna w warunkach niepewności: matroidy, skojarzenia i funkcje submodularne
Kierownik: dr Marek Adamczyk
Okres realizacji: 2020-2023
-
Optymalizacja kombinatoryczna przez pryzmat trasy komiwojażera i skojarzeń
Kierownik: dr hab. Katarzyna Paluch
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Okres realizacji: 2019-2022
Kwota: 588 000 zł -
Zastosowanie algorytmiki w kontekście wybranych zagadnień społecznych i ekonomicznych.
Kierownik: mgr Krzysztof Sornat
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Okres realizacji: 2018-2019 -
Algorytmiczna optymalizacja online dla problemów grafowych
Kierownik: dr hab. Marcin Bieńkowski
Okres realizacji: 2017-2023
Projekt badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki
-
Algorytmy online dla problemów pakowania i pokrywania
Kierownik: mgr Maciej Pacut
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Okres realizacji: 2017-2018 -
Algorytmiczna optymalizacja online dla problemów grafowych
Kierownik: dr hab. Marcin Bieńkowski
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Okres realizacji: 2017-2022
Kwota: 1 225 850 złCelem projektu jest stworzenie nowych algorytmicznych metod dla problemów związanych z optymalizacją online. Rozważane problemy dotyczą szerokiego zakresu zagadnień związanych z sieciami komputerowymi, telekomunikacją, sieciami transportowymi i zarządzaniem łańcuchem dostaw. Projekt nie skupia się na konkretnych zastosowaniach, lecz na fundamentalnych bazowych mechanizmach, kluczowych w wielu procedurach optymalizacyjnych.
Kierunki badawcze projektu zostały podzielone na trzy kategorie: i) konstrukcja i analiza algorytmów online dla dynamicznego rozmieszczania zasobów w grafach, ii) konstrukcja i analiza algorytmów online dla problemów wypożyczania zasobów, iii) badanie korzyści wynikających z możliwości zmiany kolejności żądań i ich agregacji.
-
Szeregowanie zadań w celu maksymalizacji liczby ukończonych zadań
Kierownik: dr Łukasz Jeż
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Okres realizacji: 2017-2020 -
Zastosowanie nowoczesnych metod algorytmicznych w rozwiązywaniu NP-trudnych problemów klastrowania
Kierownik: mgr Krzysztof Sornat
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Okres realizacji: 2016-2019 -
Algorytmiczne podstawy optymalizacji sieci logistycznych
Kierownik: dr hab. Jarosław Byrka
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Okres realizacji: 2016-2021
Kwota: 1 494 600 złSzybki rozwój sieci transportowych wymusza automatyzację zarządzania logistyką. W procesie minimalizacji kosztów transportu stosuje się matematyczne modele problemów decyzyjnych. Największymi wyzwaniami dla badaczy przy konstrukcji metod optymalizacyjnych jest złożoność obliczeniowa podejmowanych problemów oraz konieczność planowania w warunkach niepewności.
Na przykład przyszłe zapotrzebowanie na transport zależy od wielu nieprzewidywalnych czynników takich jak dynamika decyzji społecznych. Najlepsze znane algorytmy konstrukcji i zarządzania sieciami transportowymi są wciąż dalekie od perfekcji. Są one też często skomplikowanymi kompozycjami procedur powstałych celem realizacji prostszych zadań. Wiele otwartych problemów jest związanych z synchronizacją transportu w kontekście dynamicznie pojawiających się zleceń transportowych.
W ramach projektu będą rozwijane nietrywialne metody algorytmiczne dla fundamentalnych problemów optymalizacyjnych związanych z sieciami transportowymi. W szczególności członkowie projektu skoncentrują się na konstrukcji algorytmów dla planowania hierarchicznych sieci transportowych. Będę również badać złożoność problemu dynamicznej agregacji transportu w wielopoziomowych sieciach drzewiastych, uwzględniając dynamikę zapotrzebowania na transport na etapie projektowania sieci transportowej.
-
Algorytmy online dla podstawowych problemów sieciowych
Kierownik: dr hab. Marcin Bieńkowski
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Okres realizacji: 2014-2017Współcześnie w Internecie przekazywanie pakietów opiera się na polityce best-effort: urządzenia sieciowe przekazują pakiety dalej jak najszybciej, nie udzielając jednak żadnych gwarancji na temat czasu dostarczenia. Podejście typu best-effort stosowane jest też w przypadku wielu innych bazowych mechanizmów sieciowych, takich jak organizacja tablic routingu, dostęp do współdzielonych danych etc. Celem niniejszego projektu naukowego jest konstrukcja i analiza algorytmów wprowadzających lub poprawiających konkretne gwarancje dotyczące jakości usług sieciowych (Quality of Service, QoS)
Zidentyfikowaliśmy kilka bazowych mechanizmów sieciowych, które stanowią wyzwanie algorytmiczne, a których poprawienie przyniosłoby istotne korzyści dla już istniejących sieciowych zastosowań. Pierwsza część projektu poświęcona jest optymalizacji metod wykorzystywanych wewnątrz routerów. W jej ramach zamierzamy usprawnić algorytmy kolejkowania pakietów (określające który pakiet powinien zostać wysłany jako pierwszy, a który wyrzucony) a także badać związane z nimi algorytmy maksymalizujące liczbę poprawnie dostarczonych ramek obrazu. Chcemy też tworzyć metody kompresujące tablice routingu (działające również w warunkach ciągłych zmian w tablicach). Druga część projektu dotyczy dwóch istotnych zagadnień związanych z jednoczesną obsługą wielu użytkowników. Pierwsze zagadnienie to implementacja niezawodnej (potwierdzanej) transmisji multicastowej: w tym celu zamierzamy opracować algorytmy efektywnego agregowania potwierdzeń poszczególnych pakietów. Drugie zadanie to tworzenie algorytmów migracji wirtualnych współdzielonych usług, minimalizujące jednocześnie odczuwane przez użytkowników opóźnienia i pieniężne koszty migracji.
-
Efektywne algorytmy aproksymacyjne dla znajdowania optymalnej trasy komiwojażera i problemów pokrewnych
Kierownik: dr Katarzyna Paluch
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Okres realizacji: 2014-2017Problem komiwojażera (Traveling Salesman Problem) jest jednym z najintensywniej badanych problemów informatycznych. Ma on zarówno duże znaczenie dla teorii informatyki, jak i dla praktyki. Głównym celem projektu będzie konstrukcja algorytmów aproksymacyjnych dla ważnych wariantów tego problemu, o współczynnikach aproksymacji lepszych niż znane dotychczas. W ramach projektu zamierzamy badać warianty maksymalizacyjne, minimalizacyjne oraz problemy dotyczące znajdowania pokryć cyklowych i skojarzeń o szczególnych własnościach.
-
Algorytmy aproksymacyjne bazujące na zaokrąglaniu programów liniowych
Kierownik: mgr Bartosz Rybicki
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Okres realizacji: 2013-2016 -
GreenNets (Power consumption and CO2 footprint reduction in mobile networks by advanced automated network management approaches)
Koordynator na Uniwersytecie Wrocławskim: prof. Leszek Pacholski
Wykonawca na Uniwersytecie Wrocławskim: dr hab. Marcin Bieńkowski, dr Rafał Nowak
Finansowane w ramach FP7-SME-2011-BSG
Okres realizacji: 2011-2013
http://www.greennets.eu/ -
LP-based approximation algorithms
Kierownik: dr Jarosław Byrka
Projekt realizowany w ramach Programu Homing Plus Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.
Okres realizacji: 2010-2013 -
Szeregowanie online
Kierownik: mgr Łukasz Jeż
Projekt finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Okres realizacji: 2010-2011 -
Algorytmy aproksymacyjne w warunkach niepewności
Kierownik: dr Marcin Bieńkowski
Projekt finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Okres realizacji: 2010-2013 -
Sieci dynamiczne: eksploracja i zarządzanie danymi
Kierownik: dr Marcin Bieńkowski
Projekt finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Okres realizacji: 2006-2008