Zespół ds. Obsługi Studentów i Doktorantów z Niepełnosprawnością (kontakt) udziela wsparcia niematerialnego kandydatom na studia lub do Szkoły Doktorskiej, studentom, doktorantom, pracownikom prowadzącym działalność naukową z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. Celem Zespołu jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnością warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do Szkoły Doktorskiej, kształceniu na studiach i w Szkole Doktorskiej lub prowadzeniu działalności naukowej. 

Asystent dydaktyczny - naczelną zasadą osoby pełniącej tę funkcje jest wspieranie, a nie wyręczanie w procesie dydaktycznym lub naukowym. Zakres obowiązków asystenta jest dostosowany do indywidualnych potrzeb osób z niepełnosprawnością. Wsparcie może być bardzo przydatne w sporządzaniu notatek na zajęciach, w przygotowywaniu się do zajęć, zaliczeń oraz sesji egzaminacyjnej. Asystent dydaktyczny wspomaga osobę z niepełnosprawnością m.in. w załatwianiu spraw formalnych w jednostkach Uniwersytetu Wrocławskiego, w dotarciu na Uczelnię, wypożyczeniu książek z biblioteki oraz w kontaktach z wykładowcami i prowadzącymi zajęcia.  

Usługa transportu - jest realizowana przez firmę zewnętrzną na terenie miasta Wrocław. Umożliwia ona osobom z niepełnosprawnością dojazd na Uczelnię, w szczególności na zajęcia dydaktyczne, konsultacje, do dziekanatu, biblioteki czy na udział w konferencjach organizowanych przez Uniwersytet. Z usługi korzystają głównie osoby z niepełnosprawnością narządów ruchu.  

Indywidualny lektorat objęty programem studiów - zajęcia dedykowane studentom i doktorantom z niepełnosprawnością, którym zajęcia grupowe uniemożliwiają opanowane materiału tak jak wymaga tego program studiów. Zajęcia prowadzone są przez lektorów i wykładowców ze Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych. Po zakwalifikowaniu studenta na konkretny poziom języka obcego, Kierownictwo Studium wyznacza lektora, który prowadzi zajęcia zgodnie wymaganiami danego poziomu.  

Usługa adaptacji materiałów dydaktycznych -osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku mogą starać się o usługę adaptacji i przetwarzania materiałów dydaktycznych związaną z udziałem w procesie przyjmowania na studia, do Szkoły Doktorskiej, kształceniu na studiach i w Szkole Doktorskiej lub prowadzeniu działalności naukowej lub udostępnienie istniejących już adaptacji.  

Adaptacja materiałów dydaktycznych polega na przekształceniu zeskanowanego materiału dydaktycznego do formatu tekstowego lub formatu umożliwiającego odczytywanie przez programy udźwiękawiające, opisaniu elementów graficznych zgodnie z wytycznymi tworzenia opisów dla osób niewidomych, dostosowaniu trudniejszych form graficznych tak, aby były czytelne, dostosowaniu materiału do wykonania wydruku brajlowskiego po wcześniejszej konwersji dokumentu.  

Usługa kursu orientacji przestrzennej – z kursu orientacji przestrzennej korzystają osoby, które mają trudności w poruszaniu się i orientacji przestrzennej, głównie osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.  

Doradztwo w zakresie orientacji przestrzennej obejmuje przeprowadzenie treningu samodzielnego poruszania się na trasach związanych z procesem naukowo-dydaktycznym, np. z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania zajęć dydaktycznych, jednostek Uniwersytetu Wrocławskiego: biblioteki, dziekanatu, biura Zespołu ds. Obsługi Studentów i Doktorantów z Niepełnosprawnością, jednostek zewnętrznych związanych z procesem naukowo-dydaktycznym (biblioteki i czytelnie) oraz dworca PKP i PKS.

Poradnia Psychologiczna – dla studentów i doktorantów z orzeczonym stopniem niepełnosprawności i ze szczególnymi potrzebami oraz pracowników Uniwersytetu Wrocławskiego. Główne zadanie Poradni: udzielanie wsparcia i pomoc w zakresie radzenia sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych, rozpoznawanie problemów psychologicznych i ustalanie form pomocy. Poradnia zapewnia poufny charakter konsultacji. Ujawnienie informacji objętych tajemnicą zawodową jest dopuszczalne wówczas, gdy: 

  • występuje lub może wystąpić zagrożenie zdrowia, życia, bezpieczeństwa osoby korzystającej z Poradni lub innych osób; 
  • zachowanie tajemnicy zawodowej może prowadzić do naruszenia prawa; 
  • ujawnienie poufnych informacji innej osobie lub instytucji jest niezbędne w procesie terapii i/lub leczenia. 

Konsultacje w Poradni nie stanowią terapii, tj. nie zastępują długoterminowego kontaktu terapeutycznego opartego o regularne spotkania. Wsparcie jest realizowane w formie indywidualnych konsultacji w bezpośrednim kontakcie, na które obowiązuje rejestracja poprzez e-mail na adres psychologa: alina.czapiga@uwr.edu.pl Korzystanie z oferty Poradni Psychologicznej wymaga pisemnej zgody studenta/doktoranta na konsultacje psychologiczne. Osoba prowadząca konsultacje jest zobowiązana do ochrony danych osobowych studenta/doktoranta korzystającego z Poradni. 

Wypożyczalnia sprzętów i urządzeń specjalistycznych - przeznaczona jest dla osób z niepełnosprawnością: studentów, doktorantów oraz pracowników prowadzących działalność naukową. W wypożyczalni znajdują się sprzęty i urządzenia dla osób z dysfunkcją narządu wzroku (między innymi: powiększalniki, lupy elektroniczne, programy udźwiękawiające), słuchu (przenośny system FM) oraz ruchu (klawiatura z wymiennymi nakładkami).  

Konsultacje związane z procesem dydaktycznym – wsparcie studentów i doktorantów w formalnościach związanych z indywidualizacją procesu kształcenia ze względu na indywidualne potrzeby osoby z niepełnosprawnością oraz ze szczególnymi potrzebami. 

Projekt „Uniwersytet Wrocławski uczelnią w pełni dostępną do 2023 roku”. 

W ramach projektu realizowane będą szkolenia podnoszące kwalifikacje kadry dydaktycznej oraz administracyjnej w zakresie: postępowania w przypadku kryzysu psychicznego; pracy z osobą ze spektrum autyzmu; technik i narządzi nauczania języków obcych studentów i doktorantów z niepełnosprawnością; doradztwa edukacyjnego; dostępności architektonicznej i projektowania uniwersalnego; ewakuacji osób z niepełnosprawnością.  

Zostaną wdrożone również procedury odnoszące się do powyższych szkoleń: w zakresie postepowania z osobami będącymi w kryzysie psychicznym; w zakresie wsparcia edukacyjnego studentów z niepełnosprawnością; w zakresie dostępności architektonicznej obiektów Uniwersytetu Wrocławskiego dla osób z niepełnosprawnością; w zakresie ewakuacji osób z niepełnosprawnością; w zakresie kształcenia studentów i doktorantów z niepełnosprawnością. 

Dla pracowników Uniwersytetu Wrocławskiego zostaną wdrożone specjalistyczne superwizje prowadzone przez wykwalifikowanych pracowników, które mają na celu omówienie trudności z jakimi pracownicy się spotykają w swojej codziennej pracy.  

W ramach projektu zostaną również zainstalowane tabliczki z opisem w alfabecie Braille’a wraz z kodami QR, w których zostanie opisana użyteczność danego miejsca, tj. w budynkach administracyjnych, wydziałowych oraz bibliotekach Uniwersytetu Wrocławskiego.