1 lipca 2022 18:57

W weekend, 25-26 czerwca 2022 roku, w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, rozegrane zostały III Mistrzostwa Polski Szkół Średnich w Programowaniu Zespołowym. Mistrzostwa są jednym z działań w projekcie „Mistrzostwa w algorytmice i programowaniu” realizowanym przez Fundację Rozwoju Informatyki przy merytorycznym wsparciu Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego i Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. Projekt „Mistrzostwa w algorytmice i programowaniu” jest częścią wieloletniego  „Programu rozwoju talentów informatycznych na lata 2019-2029” ustanowionego uchwałą nr 43 Rady Ministrów z dnia 28 maja 2019 roku.

Zawody wygrała reprezentacja XIV LO w Warszawie w składzie Hubert Wasilewski, Stanisław Karpiejczyk, Adam Gąsienica-Samek. Kolejne miejsca zajęły ekipy III LO Wrocław, V LO z Krakowa i XIV LO z Wrocławia. Pełny ranking mistrzostw znajduje się w systemie solve: ranking mistrzostw

Formuła zawodów

Drużyny otrzymują do rozwiązania 15 zadań o różnej skali trudności – od bardzo prostych dla początkujących programistów i algorytmików, po bardzo trudne na poziomie zawodów studenckich. Na samym początku zawodów zostanie odkrytych tylko 7 zadań, następnie po upływie pierwszej godziny – 4 zadania, po upływie drugiej godziny – 2 zadania i po upływie trzeciej godziny – 2 zadania. Rozwiązanie każdego zadania polega na zaprojektowaniu algorytmu dla problemu z zadania, zaimplementowaniu tegoż algorytmu w jednym z dwóch dostępnych języków programowania – C lub C++, wysłaniu gotowego programu na serwer sprawdzający. Zgłoszone rozwiązanie zostaje zaakceptowane, jeśli da poprawne wyniki dla wszystkich danych testowych przygotowanych przez organizatorów mieszcząc się przy tym w podanych limitach czasowych i pamięciowych na wykonanie obliczeń. Zespół otrzymuje informację zwrotną w odniesieniu do swojego zgłoszenia i w przypadku braku akceptacji rozwiązania może nadal pracować nad zadaniem i podejmować kolejne próby zgłoszeń. Czas rozwiązania zadania liczy się od momentu jego udostępnienia zawodnikom do momentu akceptacji. Za każde wcześniejsze, odrzucone rozwiązanie zaakceptowanego w końcu zadania nalicza się 20 minut kary. Ranking jest sporządzany na podstawie liczby rozwiązanych zadań. Im więcej rozwiązanych zadań, tym wyższa pozycja w rankingu. W przypadku takiej samej liczby rozwiązanych zadań o pozycji w rankingu decyduje łączny czas rozwiązań wszystkich zaakceptowanych zadań. Im krótszy czas, tym lepsza pozycja w rankingu.