13 czerwca 2023 00:24

Znamy już wyniki konkursu Engineer 4 Science 2023 na naszym wydziale! Pierwszą nagrodę zdobyła praca 3D pathfinding plugin for Unreal Engine napisana przez Dominika Trautmana. Promotorem pracy był Łukasz Piwowar.
 
Dominik rozbudował szeroko używany do konstruowania gier silnik graficzny Unreal Engine o metodę wyszukiwania ścieżek w trzech wymiarach. Wyszukiwanie ścieżek może być używane np. przez postacie sterowane przez sztuczną inteligencję.  Pozwala im na wiarygodne przemieszczanie się po otoczeniu. Algorytmy wyszukiwania ścieżki biorą pod uwagę takie czynniki jak: ukształtowanie terenu, przeszkody, oraz zdolności postaci do wspinania się, skakania, latania czy pływania. Wyszukiwanie w silnikach do gier zazwyczaj jest zaimplementowane jedynie w dwóch wymiarach. Ścieżki w  przestrzeni trójwymiarowej są jednak także przydatne, na przykład w przypadku pływania pod wodą lub latania. Domyślnie, Unreal Engine 5 nie wspiera takiej możliwości.

Strukturą użytą do wyszukiwania ścieżki jest graf oparty o drzewo ósemkowe. Umożliwia ona stworzenie wydajnej reprezentacji trójwymiarowej przestrzeni, oraz pozwala na zrównoleglenie procesu generacji grafu na wiele wątków. Dodatkową funkcjonalnością, odróżniającą rozwiązanie Dominika od innych, pełniących podobną funkcję, jest możliwość regeneracji grafu w czasie rzeczywistym. Pozwala to na zastosowanie w dynamicznie zmieniających się przestrzeniach. Domyślnie, każde polecenie wyszukania ścieżki jest wykonywane na osobnym wątku. Dzięki temu główny wątek, na którym wykonuje się większość gry, jest całkowicie nieobciążony. Algorytm użyty do szukania ścieżki to lekko zmodyfikowana wersja klasycznego A*. Końcowym etapem wykonywania algorytmu jest optymalizacja znalezionej ścieżki (wygładzanie i usuwanie zbędnych punktów).
 
Na jury konkursu największe wrażenie zrobiło trafne dostrzeżenie istotnego braku w mainstreamowym produkcie, efektywna implementacja oraz popularność wtyczki. Kilka miesięcy po premierze wtyczkę pobrało już ponad 40 tysięcy developerów gier.
 
Drugie miejsce zajęła praca Zbigniewa Drozda "Budowa i ewaluacja efektywnego kosztowo urządzenia do encefalografii".
Jej promotorami byli Paweł Rychlikowski oraz Marek Materzok.
 
Autor prezentuje oryginalny, działający encefalograf, którego zbudowanie wymagało szeregu umiejętności: zaczynając od zbudowania czepka z elektrodami, i mechanizmem dociskania elektrod, zaprojektowania i wykonania układu oraz płytki PCB, poprzez zaimplementowanie firmware'u sterującego urządzeniem, aż do oprogramowania do obróbki i wizualizacji danych. Wszystkie te etapy pracy były wykonane przez autora pracy! 
Zbudowane urządzenie pozwala np. na  zaobserwowanie tzw. efektu Bergera czyli zmian charakterystyki elektrycznej pracy mózgu podczas zamknięcia oczu.

 

Wielkie gratulacje!
 
 
Na stronie Instytutu 4science dostępna jest lista laureatów ze wszystkich uczelni biorących udział w projekcie.