8 września 2025 22:00
Warsztaty COST: Computational Techniques for Tabletop Games Heritage 9-10 września 2025
9-10 września w Instytucie Informatyki Uniwersytet Wrocławski odbędzie się spotkanie w ramach akcji COST: Computational Techniques for Tabletop Games Heritage.
Akcja zrzesza międzynarodową interdyscyplinarną grupę skupioną wokół gier: informatyków, archeologów, matematyków, dydaktyków. W szczególności celem akcji jest zastosowanie metod sztucznej inteligencji jako narzędzia pozwalającego lepiej badać gry, zarówno od strony gry optymalnej, gry przypominającej ludzką, automatycznego generowania gier jak i aspektów historycznych (np. rekonstrukcji zasad gier z niepełnych źródeł). Pierwszy dzień workshopu jest przeznaczony na współpracę pomiędzy wszystkimi grupami tematycznymi, znajdują się tam wystąpnienia dotyczące interakcji pomiędzy grami a ludźmi, w tym np. wytłumaczalności. Dzień drugi jest bardziej techniczny, z wystąpieniami dotyczącymi konkretnych metod AI.
PROGRAM
Topic: Search, Planning, Learning, and Explainability and Automated Game and Puzzle Design
Location: Institute of Computer Science, University of Wroclaw, Fryderyka Joliot-Curie 15, Wroclaw, Poland
Schedule – Day 1 (Tuesday, September 9, 2025)
All times in Wroclaw local time (CEST)
- 09:30 – 10:00 Opening with coffee and snacks
- 10:00 – 10:20 Welcome and introduction
- 10:20 – 12:00 Session 1: Games and Humans
- 10:20 – 10:50 Contributed talk by Ivan Bratko – “Predicting and Explaining Difficulty in Chess”
- 10:50 – 11:20 Contributed talk by Jean-Emmanuel Barbier – “Sociology’s Take on Tactical Knowledge Learning in Games”
- 11:20 – 11:50 Contributed talk by Tiago Hirth – “Cognitive Blocks From Recreational Mathematics for Human-like Play”
- 12:00 – 13:30 Lunch break
- 13:30 – 15:00 Session 2: Explainability and Design
- 13:30 – 14:00 Contributed talk by Riccardo Seppe – “Minimal, Sufficient and Confident Explanations for Monte Carlo Tree Search”
- 14:00 – 14:30 Contributed talk by Kinga Skorupska – “From Paper to Play: A Two-Year Retrospective on Boardgame Prototyping in Computer Game Design Education”
- 14:30 – 15:00 Contributed talk by Tim Penn and Summer Courts – “JOCCH Special Issue and Collaborations”
- 15:00 – 15:30 Coffee break
- 15:30 – 16:45 Session 3: Discussions and Plans
- 15:30 – 16:00 Discussion session 1 (multiple parallel discussion groups)
- 16:00 – 16:45 Interdisciplinary collaboration perspectives for GP3
Day 1 closing
Schedule – Day 2 (Wednesday, September 10, 2025)
All times in Wroclaw local time (CEST)
- 09:30 – 10:00 Opening with coffee and snacks
- 10:00 – 10:15 Day 2 introduction
- 10:20 – 12:00 Session 1: Playing and Benchmarking
- 10:20 – 10:50 Contributed talk by Bart Von Meijenfeldt – “Algorithm Configuration in Sequential Decision-Making”
- 10:50 – 11:20 Contributed talk by Manuel Eberhardinger – “From Code to Play: Benchmarking Program Search for Games Using Large Language Models”
- 11:20 – 11:50 Contributed talk by Mateusz Rzepecki – “Mastering Azul Boardgame”
- 12:00 – 13:30 Lunch break
- 13:30 – 15:00 Session 2: Imperfect-information games
- 13:30 – 14:00 Contributed talk by Achille Morenville – “Constraint-based Belief Representation for Imperfect-Information Games in GGP”
- 14:00 – 14:30 Contributed talk by David Milec – “Using Different Function Approximators with DeepCFR Instead of NN”
- 14:30 – 15:00 Brainstorm session: what topics do you want to discuss?
- 15:00 – 15:30 Coffee break
- 15:30 – 16:45 Session 3: Summary and Plans
- 15:30 – 16:00 Discussion session 1 (multiple parallel discussion groups)
- 16:00 – 16:30 Discussion session 2 (multiple parallel discussion groups)
- 16:30 – 16:45 Plenary session 1 (report on discussion sessions)
Day 2 closing (16:45 – 16:55)